مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره نور به همراه تحقیقات داخلی و خارجی

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی
مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره نور
منابع فارسی و انگلیسی دارد.
ارجاع و پاورقی استاندارد دارد.
رفرنس دهی استاندارد دارد.
کاملترین در سطح اینترنت
دارای تحقیقات انجام شده داخلی و خارجی
گارانتی بازگشت وجه دارد.
فرمت : doc
تعداد صفحات : 22

بخشی از متن :

نور
انسان که خود آفریده نور است، بقا و سلامت جسمی و روانی و اخلاقی اش نیز در گرو نور می‏باشد.

" الله نور السموات والارض" به نظر می‏رسد که اصل و مبدا اصلی هستی و پیدایش کائنات بر پایه و اساس نور است. روشن است که هستی و بقاء بشریت و ارتقا و دوام کیفیت زندگی اکثر انسان‌ها در گرو نگاه کردن دیدن است و لازمه دیدن همانا نور می‏باشد. بینایی مهم ترین حس انتقالی درمیان پنج هواس دیگر انسان است، ولی در ادراک زیبایی شناختی و برداشت احساس خوب که توسط بینایی به مغز منتقل می‏شود و چشم تصاویر را می‏گیرد و ادراکات به وسیله نور در سیستم عصبی مغز انجام می‏گیرد، عوامل و عناصر دیگری نیز تاثیر گذار هستند. دراین میان نقش نور که تمام خلقت و معجزه هستی برآن است از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است(نایبی،1386،ص 65).

روزنه عنصری است که به مکان جان می‌بخشد، چرا که اساس و پایه هر زندگی کنش و واکنش با محیط است. برای اینکه یک فضا حالت زندان را نداشته باشد. بایستی منافذی برای استفاده از نور طبیعی را دارا باشد و از طرفی دنیای درون را به بیرون ربط دهد. باید در طراحی سعی شود حتی الامکان از نور طبیعی استفاده گردد. یکنواختی روشنایی را میتوان با پنجره‌های بلند، با سرپنجره پیشرفته در زیر طراز سقف، رنگ‌های روشن دیوار و سقف و عمق کم اتاق و پرده ایجاد کرد. پرده برای کاهش تابش اضافی باید به کار رود(محققی، 1366،ص 199).

نور سفیدی و روشنایی و تداعی هر چه آرام بخش و نیکوست را با خود به همراه می‏آورد. یکی از عوامل بسیار مهمی که سبب می‏شود انسان با قرار گرفتن در برخی از فضا‌ها و مکان‏ها احساس شادی و شعف کند و بیشترین لذت را از بودن و ماندن در آن محیط ببرد و با بالعکس در فضاها و مکان‌هایی غمگین دل مرده افسرده و بی‏قرار شود با اصل مهم نور و نورپردازی ارتباط دارد(نایبی،1386،ص 65).

به جز در سرزمین‌های آفتابی که ممکن است جلوگیری از نور و حرارت بسیار زیاد، ضروری باشد، پنجره‌ها باید حداقل امکان بزرگ و تعداد آن‌ها زیاد باشد و نیز تعداد آن‌ها باید تا زیر سقف برسد. زیرا از بالای پنجره نور بیشتری می‏تابد تا از پایین آن. اگر تنها یک یا دو تا از دیوارها مشرف به خارج و بقیه داخلی باشند بهتر از دیوارهای داخلی را از شیشه بسازیم. در صورت امکان می‏توان در یک طرف اتاق پنجره بزرگی فراهم کرد که از کف تا سقف امتداد داشته باشد. بدین ترتیب اتاق وسیع تر به نظر می‌رسد و نیز در شب می‏توانیم این پنجره‌ها را با پرده‌های بزرگ بپوشانیم و بدین وسیله محیطی دنج و صمیمی ایجاد کنیم. نور گرفتن از دریچه‌های واقع در سقف غالب، مثلا در ساختمان‌های چند طبقه، غیر ممکن است ولی اگر امکان آن وجود داشته باشد باید این دریچه‌ها طوری ساخته شوند که آب نتواند در آن‌ها نفوذ کند و برای جلوگیری از حرارت زیاد بتوان به آن‌ها سایبان زد. ولی سایبان‏های سقفی معمولا زشت‌اند. به علاوه در شب، سطح دریچه‌های سقفی نور چراغ‌ها را خوب منعکس نمی‏کنند و مانع از این می‏شوند که نور برق به گونه‌ای مناسب پخش شود. بنابراین روی هم رفته نور گرفتن ازسقف مطلوب نیست.
.........................
تحقیقات انجام شده در داخل کشور

رضوی(1391) در بررسی ابعاد زیبایی شناختی در گرایش مشتریان به اماکن ورزشی بر اساس نتایج تحقیق خود چنین بیان می‌کند که عناصر رنگ، نور، هارمونی، فرم، فضا و محیط در گرایش مشتریان به اماکن ورزشی موثر می‏باشد. همچنین تفاوت معنی داری بین وضعیت موجود و مطلوب اماکن ورزشی در گرایش مشتریان به آن مکان‌ها از جنبه زیبایی شناختی وجود داشته است( رضوی و همکاران، 1391).
تحقیقات انجام شده در خارج از کشور

زبردستان(1391)در ادراک حسی در طراحی فضای کودک بر اساس نتایج تحقیق خود در پروژه‏ی مهد کودک بارباپاپا در ایتالیا بیان می‏کند:

در این پروزه توجه به حواس و آگاهی کامل از عوامل پایداری مد نظر بود. از آن جا که یکی از عوامل محرک حسی در کودکان تنوع رنگ است طراحان این پروزه با استفاده از شیشه‌های رنگی به کار رفته در نمای اصلی و مشرف به کلاس در تقویت حواس کودک نقش بسزایی داشته‏اند. نحوه به کار گیری رنگ‌ها در کنار یکدیگر به گونه‌ای است که قابل تشخیص و در عین حال نشاط آور و تحریک کننده هستند. استفاده از رنگ‌ها و مصالح همرنگ با طبیعت چون چوب در دیوار ها، کف و سقف در این بنا کودک را به سوی تعاملی پایدار با محیط تشویق می‏کند. از آن جا که رنگ تاثیر بسزایی در تحریک اعصاب کودک دارد انتخاب اصولی آن در فضاهای مختلف مورد توجه است. استفاده از رنگ‌های آبی و خانواده‌های آن، آرامش بخش برای اتاق کودک، رنگ‌های گرم مانند قرمز و نارنجی هنگام بازی کودکانه و یا فضاهای غذا خوری. رنگ‌های سبز و قهوه‌ای وی را با محیط طبیعی سازگار می‏کند.


[1] kindergarten barbapapa

منابع :

آشتیانی،جلال الدین(1376)،هستی از فلسفه و عرفان، قم، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.

ابتهاج، هوشنگ(1374)، حافظ به سعی سایه، تهران: نشر کارنامه.

احدی، حسن(1391)، روانشناسی رشد: (مفاهیم بنیادی در روانشناسی کودک)، نویسندگان حسن احدی و شکوه السادات بنی جمالی، قم: نشر بخشایش.

احمدی، بابک(1380)،حقیقت و زیبایی، درس‌های فلسفه هنر، تهران:نشر مرکز.

اعوانی، غلامرضا(1375)، حکمت و هنر معنوی، تهران: انتشارات گروس.

انگجی، لیلی(1380) نقش هنر در گسترش و حس زیبایی شناسی کودکان، فصلنامه شکوفه، شماره 20 تعلیم و تربیت.

آونز،زایس(1363)،زیبایی شناسی علمی و معقوله‌های هنری، ترجمه فریدون شایان، تهران:انتشارات بامداد.

بارشادت، نگین(1386)،در جستجوی فضای آموزشی بهینه، پایان نامه کارشناسی ارشد( مقطع پیش دبستان)،دانشگاه هنر و معماری.

.....................
دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 136 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 22

حجم فایل:31 کیلوبایت

 قیمت: 16,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل