مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره هوشمندسازی مدارس 34 صفحه

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی
مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره هوشمندسازی مدارس
منابع فارسی و انگلیسی دارد.
ارجاع و پاورقی استاندارد دارد.
رفرنس دهی استاندارد دارد.
کاملترین در سطح اینترنت
دارای تحقیقات انجام شده داخلی و خارجی
گارانتی بازگشت وجه دارد.
فرمت : doc
تعداد صفحات : 34
بخشی از متن :

مدرسه هوشمند چیست؟
در تعریف مدارس هوشمند ایران چنین آمده است: مدارس هوشمند ایران مدارس توسعه یافته‌ای هستند که برای انتقال مفاهیم سنتی از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات کمک می‌گیرند. این ابزارها شامل برنامه‌های رایانه‌ای از جمله بکارگیری نرم‌افزارهای کاربردی نظیراسلاید (پاورپوینت)، واژه نگار و صفحات گسترده و امکانات اینترنتی است (شیوه نامه اجرایی هوشمندسازی مدارس،1390).

مدرسه هوشمند،مدرسه‌اى است که درآن روند کلیه فرایندها اعم از مدیریت ، نظارت ، کنترل ، یاددهی-یادگیری ، منابع آموزشی و کمک آموزشی ، ارزشیابی ، اسناد و امور دفتری ، ارتباطات و مبانی توسعه آنها ، مبتنی بر فاوا[1] و جهت بهبود نظام آموزشی و تربیتی پژوهش محورطراحی شده است.

در مدارس هوشمند، کامپیوتر جایگزین تخته سیاه و سی.دی جای دفتر مشق را می‌گیرد. دانش‌آموزان می‌توانند از طریق اینترنت اطلاعات بسیاری درباره هر موضوع که بخواهند به دست آورند. در این سیستم، معلم و شاگرد هر دو تولید محتوای الکترونیکی و درس را بصورت سی.دی ارائه می‌کنند.

در مدارس هوشمند آموزش منحصر به معلم نیست، بلکه یاددهی و یادگیری کاملاً تعاملی است و دانش‌آموزان نقش اساسی در آموختن مباحث علمی دارند. در مدارس هوشمند، دبیران با استفاده از محتوای درسی الکترونیکی موجب تفهیم بهتر مطالب درسی و صرفه‌جویی در وقت می‌شوند و دانش‌آموزان هم این فرصت را دارند که توانایی و قابلیت‌های خود را آشکار و به تولید محتوا بپردازند. در این گونه مدارس، کسب موفقیت دست یافتنی است و میزان آن به تلاش و پیگیری دانش‌آموزان و هدایت صحیح و جهت‌دار بستگی دارد. در این روش روح پژوهش و جست‌وجوگری قطعاً جایگزین روحیه بی‌هدف دانش‌آموزان خواهد شد. در این سیستم، رکن اصلی برای هرگونه تغییر، تغییر در فکر است و ابزار و امکانات تنها وسیله‌ای برای جامه عمل پوشاندن به افکار هستند (شیوه نامه اجرایی هوشمندسازی مدارس،1390).

2-14: هدف از ايجاد مدارس هوشمند چیست؟

اهداف، مقاصد مورد انتظار در دوره‌های زمانی بلند مدت می‌باشند. اهداف مدارس هوشمند به نحوی تبيين شده‌اند که در راستای اهداف اداره کل آموزش و پرورش بوده، مسير را برای نيل به اين هموار سازند. همچنين اهداف مدارس هوشمند در راستای چشم‌انداز مدارس هوشمند تدوين گرديده است تا نيل به اين اهداف، رسيدن به چشم‌انداز را ممکن‌‌تر سازد . این اهداف عبارتند از (جلالی و همکاران، 1388):

§ رشد همه جانبه دانش‌آموزان (ذهنی ، جسمی ، عاطفی و روانی).

§ ارتقاء توانايی‌ها و قابليت‌های فردی.

§ تربيت نيروی انسانی متفكر و آشنا به فن‌آوری.

§ افزايش ارتقاء و مشاركت مردمی.

§ استمرار فرايند يادگيری دانش‌آموزان در خارج از مدرسه‏.

§ ايجاد محيطی پويا و جذاب برای شکوفايی کامل استعداد‌ها و بروز خلاقيت‌های‎ ‎فردی و جمعی دانش‌آموزان.‏

§ افزايش حضور، پشتيبانی و مشارکت والدين و گروه‌های ذينفع در فرايند يادگيری دانش‌آموزان.

§ ‏همراه نمودن کادر آموزشی مدارس با روند‌های نوين آموزشی مبتنی بر نيازمندی‌های جامعه دانش بنيان.‏

§ ايجاد محيطی مناسب جهت ارزيابی‌های مستمر و متناسب با استعداد و پيشرفت دانش‌آموزان.‏

§ فراهم نمودن فضای مشارکت و تعامل دانش‌آموزان و معلمان در فرايند‌های ياددهی – يادگيری.‏

§ ترويج يادگيری تجربی، پژوهش محوری و دانش‌آموز محوری در فرايند‌های آموزشی.‏

§ توسعه مهارت‌های ادراکی، کلامی، اجتماعی ، حرفه‌ای و تخصصی دانش‌آموزان.‏

تربيت دانش‌آموزان فاخر برای ورود به ميدان‌های بين‌المللی با تکيه بر هويت ايرانی- اسلامی.

[1] - فناوری اطلاعات و ارتباطات

پیشینه پژوهش

پیشینه داخلی

فریبرز درودی (1388) در تحقیقی که انجام داده به این نتیجه رسیده است که مصورسازی اطـلاعـات می‌تواند به شیو ه‌های گوناگون برای درك بهتر اطلاعات دیداری در كتا ب‌های درسی، مانند:‌‌ تاریخ، جغرافیا، زمین شناسی، زیست شناسی، ریاضیات، آمار، رایانه، شیمی، و دروس رشته‌های هنری مانند: فیلم، سینما و گرافیك مورد استفاده قرار گیرد.


فریبرز درودی و عادل سلیمانی نژاد (1388) در تحقیقی با عنوان ارتباط تصویری و پردازش دیداری اطلاعات : آشنایی با مبانی نظری حوزه مصورسازی به این نتیجه رسیده‌اند که مصورسازی نقش موثری در درک اطلاعات بر عهده دارد.

................

پیشینه خارجی

هرام (1982) در تحقیقاتی که انجام داده به این نتیجه رسیده است که استفاده از گرافیک در کتاب‌های درسی برای عینیت بخشیدن به اطلاعات متنی، یادگیری فراگیران را افزایش داده است.


هتزلر و ترنر (2004) در تحقیقی که انجام داده‌اند به این نتیجه دست یافته‌اند که استفاده از پشتیبانی رایانه ای، تعامل و نمایش دیداری داده‌های انتزاعی، در تقویت قدرت ادراک آدمی مؤثر است.

..............

منابع :

منابع فارسی :

احدیان، محمد. (1384). مقدمات تکنولوژی آموزشی. تهران: نشر و تبلیغ بشری.

افشار مهاجر، کامران. ( 1389). کاربرد گرافیک در کتاب‌های درسی دانشگاهی. عیار، شماره 22، بهار و تابستان، صص 48- 39.

درودی، فریبرز و سلیمانی نژاد، عادل (1388). ارتباط تصویری و پردازش دیداری اطلاعات: آشنایی با مبانی نظری حوزه مصور سازی. مجله مطالعات ایرانی کتابداری و اطلاع رسانی، شماره 86

درودی، فریبرز. (1388). کاربرد فنون و روش‌های مصورسازی اطلاعات و تأثیر سواد دیداری در فعالیت‌های آموزشی. فصل‌نامۀ نوآوری‌های آموزشی، شمارۀ 30، سال 8، تابستان.

..............................

منابع انگلیسی :

Agutter, Jim; Bermudez, Julio (2005). "Information visualization design: The growing challenges of a data saturated world". AIA Report on university research. Retrieved Sep. 20, 2006, from: www.aia.org/Sit-eObjects/files/Agutter_color.pdf


Atkinson, R. C. & R. M. Shiffrin (1968). "Human Memory A proposed system and its control processes". In W. Spence & J. T. Spence (Eds), the Psychology of Learning and Motivation: Advances in Research and Theory, Vol 2, pp. 742-775, New York: Academic Press.

.........................
دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 111 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 34

حجم فایل:788 کیلوبایت

 قیمت: 17,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل